Boek recensie: The Unseen Realm by Michael Heiser

Af en toe kom je een boek tegen dat je denken radicaal verandert. Voor mij is dit een van die boeken. Ik moet eerlijk zeggen dat dit boek mijn ogen geopend heeft voor bepaalde thema’s in de Bijbel die ik eerder niet had willen of kunnen zien.

Vanuit mijn christelijke achtergrond heb ik weinig gehoord over de onzichtbare wereld behalve natuurlijk God en een vaag geloof in het bestaan van engelen en demonen. Ik zag ook het belang hiervan niet. Alles draait toch om mijn persoonlijke relatie met God, of niet? De laatste jaren besef ik meer en meer dat jij en ik deel zijn van iets veel groters. Tijdens mijn verdiepen in dit grotere verhaal kwam ik dit boek tegen.

Het boek kan eenvoudig samengevat worden als ‘hoe de Bijbel de onzichtbare wereld beschrijft’. Om meer precies te zijn, ‘hoe de Israëlieten hun wereld (zichtbaar en onzichtbaar) begrepen’. Lezers die kant en klare antwoorden verwachten over bijvoorbeeld wat de Bijbel zegt over ‘territoriale geesten’ zullen ontgoocheld zijn. Het is nooit de bedoeling van de schrijver om de onzichtbare wereld letterlijk te beschrijven, maar om ons een kader aan te bieden vawaaruit wij Bijbels kunnen nadenken over deze thema’s. Voor mij is dit het sterke punt van dit boek, namelijk dat de schrijver altijd vertrekt vanuit de Bijbeltekst. Aan de hand van de oorspronkelijke Hebreeuwse en Griekse woorden kan hij een rijkdom aan betekenissen blootleggen die vermist geraken in onze vertalingen. Gelukkig blijft de schrijfwijze toegankelijk en is het niet (te) academisch. Er is een rijkdom aan theologie in de Bijbel die wij vaak niet te horen krijgen in onze kerken. Bepaalde thema’s die deel uitmaakten van het wereldbeeld van een Israëliet die zich herhalen doorheen het verhaal van de Bijbel, maar die wij niet zien omdat wij ze niet kennen. Wist je, bijvoorbeeld, dat Jahweh een goddelijke raad heeft bestaande uit goddelijke wezens waarmee Hij overlegt en waardoor Hij actie onderneemt in de zichtbare wereld?

Dit boek heeft mij een grotere waardering gegeven voor de eenheid en samenhang van het verhaal van de Bijbel. Zelfs passages in de Bijbel die moeilijk te begrijpen zijn, zoals bijvoorbeeld het verhaal van de zonen van God die gemeenschap hebben met de dochters van mensen in Genesis 6, krijgen een plaats binnen een groter geheel. Niet iedereen zal eens zijn met zijn interpretaties, maar de schrijver slaagt erin om wat voor sommigen ‘onzichtbaar’ is in de tekst zichtbaar te maken. Een plezier om te lezen, en zeker aan te bevelen.